facebook facebook instagram youtube

Międzynarodowy Trybunał Karny - Struktura organizacyjna

Skład sędziowski

Skład sędziowski Trybunału będzie liczył 18 sędziów, którzy specjalizują się w prawie karnym i jego procedurach i posiadają odpowiednie doświadczenie w zakresie postępowań karnych. Sędziowie będą się również legitymować szerokimi kompetencjami w odpowiednich dziedzinach prawa międzynarodowego, takich jak międzynarodowe prawo humanitarne i prawa człowieka. Skład sędziowski Trybunału musi mieć w pełni wyważony i międzynarodowy charakter i dlatego o wyborze sędziów będą decydować takie kryteria jak reprezentatywny udział przedstawicieli głównych systemów prawnych na świecie, sprawiedliwa reprezentacja geograficzna, zrównoważony udział kobiet i mężczyzn oraz znajomość problemu przemocy wobec kobiet i dzieci. Każdy sędzia będzie pochodził z innego kraju i będzie zasiadał w Trybunale tylko raz, przez dziewięcioletnią kadencję. Sędziowie będą wybierani w tajnym głosowaniu według kolejności zdobytych głosów, a głosowanie będzie ważne, jeżeli weźmie w nim udział przynajmniej 2/3 Państw-Stron Statutu.

Sędziego będzie można pozbawić urzędu, jeśli udowodni mu się poważne wykroczenie lub naruszenie obowiązków służbowych. Wszystkie te zabezpieczenia mają na celu zapewnienie niezależności, uczciwości i kompetencji składu sędziowskiego i jego ochronę przed naciskami politycznymi z zewnątrz.

Organy Trybunału

Trybunał będzie się składał z następujących organów:
  · Prezydium;
  · Wydział Odwoławczy, Wydział Orzekający i Wydział Przygotowawczy;
  · Biuro Prokuratora;
  · Sekretariat.

Prezydium

Prezes oraz I i II wiceprezes Trybunału będą wybierani absolutną większością głosów i będą pełnić swe funkcje przez trzy lata lub do końca swojej sędziowskiej kadencji, jeśli przypadnie on przed upływem trzech lat. Prezes i wiceprezes Trybunału będą mogli ponownie kandydować na swe stanowiska tylko raz.

I wiceprezes będzie zastępował prezesa w przypadku jego nieobecności lub niezdolności do pracy. II wiceprezes będzie zastępował prezesa w przypadku, gdy zarówno prezes jak i I wiceprezes będą nieobecni lub niezdolni do pracy.

Prezes wraz z wiceprezesami będą stanowić Prezydium Trybunału. Do obowiązków tego organu będzie należało właściwe administrowanie pracą Trybunału - za wyjątkiem Biura Prokuratora - oraz wykonywanie innych, nałożonych przez Statut zadań. Prezydium będzie uzgadniać z Prokuratorem wszelkie kwestie dotyczące obu stron i będzie dążyć do osiągnięcia zbieżnych stanowisk odnośnie ich rozstrzygania.

Wydział Odwoławczy, Wydział Orzekający i Wydział Przygotowawczy

Po dokonaniu wyboru sędziów, Trybunał powinien jak najszybciej utworzyć odpowiednie wydziały. Wydział Odwoławczy będzie się składał z prezesa i czterech sędziów, a Wydział Orzekający i Wydział Przygotowawczy z co najmniej sześciu sędziów każdy. Przypisanie sędziów do poszczególnych wydziałów powinno uwzględniać charakter zadań powierzonych każdemu z tych organów oraz kwalifikacje i doświadczenie poszczególnych sędziów. Chodzi o to, aby skład sędziowski każdego wydziału stanowił odpowiednią mieszankę ekspertów w zakresie prawa karnego i jego procedur oraz prawa międzynarodowego. Do Wydziału Orzekającego i Wydziału Przygotowawczego trafią głównie sędziowie, którzy legitymują się doświadczeniem w zakresie karnych postępowań sądowych.

Sądową stroną działalności Trybunału będą zajmować się izby utworzone w ramach każdego wydziału.
  · Izba Odwoławcza będzie złożona ze wszystkich sędziów Wydziału Odwoławczego;
  · W skład Izby Orzekającej wejdą trzej sędziowie Wydziału Orzekającego;
  · Zadania Izby Przygotowawczej będą wykonywać albo trzej sędziowie Wydziału Przygotowawczego albo jeden sędzia tego wydziału, zgodnie ze Statutem Trybunału i Regulaminem Postępowania;

Biuro Prokuratora

Biuro Prokuratora będzie niezależnym, wydzielonym organem Trybunału. Biuro będzie odpowiedzialne za przyjmowanie powiadomień o popełnieniu przestępstwa oraz wszelkich popartych dowodami informacji o przestępstwach objętych jurysdykcją Trybunału, za ich zbadanie oraz za prowadzenie dochodzeń i postępowań sądowych. Osoby zatrudnione w Biurze Prokuratora nie będą mogły zwracać się po instrukcje do jakiegokolwiek zewnętrznego źródła ani kierować się takimi instrukcjami.

Pracami Biura będzie kierował Prokurator. Prokurator będzie miał pełną władzę w sferze zarządzania i czynności administracyjnych i będzie podejmował wszelkie decyzje dotyczące kadry, bazy materialnej i innych zasobów Biura. Prokurator będzie korzystał z pomocy jednego lub kilku Zastępców Prokuratora, którzy będą uprawnieni do wykonywania wszelkich zadań, jakie nakłada na Prokuratora Statut Trybunału. Prokurator i jego zastępcy będą obywatelami różnych krajów i będą pełnić swe funkcje w pełnym wymiarze czasu pracy.

Prokurator będzie wybierany w tajnym głosowaniu przez absolutną większość uczestników Zgromadzenia Państw-Stron. Zastępcy prokuratora będą wybierani w ten sam sposób z listy kandydatów przedstawionej przez prokuratora. Prokurator zaproponuje trzech kandydatów na każde stanowisko zastępcy prokuratora. Jeśli podczas wyborów Zgromadzenie Państw-Stron nie zadecyduje o skróceniu ich kadencji, prokurator i jego zastępcy będą pełnić swe funkcje przez dziewięć lat bez prawa do ponownego wyboru.

Na prośbę prokuratora lub zastępcy Prokuratora, Prezydium Trybunału może zwolnić te osoby z zajmowania się konkretną sprawą.

Prokurator może mianować doradców, będących ekspertami w sferze konkretnych zagadnień prawnych. Do takich zagadnień należą, między innymi, przemoc seksualna, przemoc wobec kobiet i przemoc wobec dzieci.

Sekretariat

Sekretariat będzie organem odpowiedzialnym za pozasądową obsługę i administracyjne czynności Trybunału, przy czym jego działalność nie może naruszać funkcji i uprawnień prokuratora określonych w artykule 42 Statutu. Na czele Sekretariatu stanie Sekretarz, który będzie głównym administracyjnym urzędnikiem Trybunału. Sekretarz będzie podlegał służbowo prezesowi Trybunału.

Sekretarz zostanie wybrany absolutną większością głosów i w głosowaniu tajnym. Wyboru dokonają sędziowie Trybunału, którzy wezmą pod uwagę wszelkie rekomendacje wystawione przez Zgromadzenie Państw-Stron. Jeśli zajdzie taka potrzeba i na wniosek Sekretarza, sędziowie wybiorą w ten sam sposób Zastępcę Sekretarza.

Sekretarz utworzy w ramach swojej jednostki organizacyjnej Sekcję do spraw Ofiar i Świadków. Powyższa Sekcja zapewni - w porozumieniu z Biurem Prokuratora - ochronę, bezpieczeństwo, poradnictwo i inne formy pomocy ofiarom i świadkom zeznającym przed Trybunałem. Sekcja będzie służyć taką pomocą również tym osobom, dla których zeznania ofiar i świadków będą stanowić zagrożenie. W skład Sekcji wejdą pracownicy, którzy mają odpowiednie kwalifikacje do zajmowania się osobami cierpiącymi na różne urazy, w tym urazy spowodowane przemocą seksualną.

Zgromadzenie Państw-Stron

Każde Państwo-Strona będzie miało jednego przedstawiciela w Zgromadzeniu, które będzie zajmować się rozpatrywaniem i realizacją zaleceń Komisji Przygotowawczej; sprawowaniem nadzoru nad Prezydium, Biurem Prokuratora oraz Sekretariatem w zakresie czynności administracyjnych; rozpatrywaniem oraz uchwalaniem budżetu Trybunału i decydowaniem o zmianie liczby sędziów.

Zgromadzenie Państw-Stron będzie posiadać Biuro składające się z prezesa, dwóch wiceprezesów oraz 18 członków wybieranych przez Zgromadzenie na trzyletnią kadencję. Biuro będzie miało charakter reprezentatywny pod względem geograficznym i pod względem udziału przedstawicieli różnych światowych systemów prawnych.

Zgromadzenie Państw-Stron może w razie konieczności utworzyć organy pomocnicze, w tym niezależny mechanizm służący kontroli, ocenie oraz badaniu pracy Trybunału w celu podniesienia efektywności jego działania i usprawnienia zarządzania.

Posiedzenia Zgromadzenia Państw-Stron będą odbywać się w siedzibie Trybunału lub w głównej siedzibie Narodów Zjednoczonych raz do roku, a jeśli okoliczności tego wymagają, odbywać się będą specjalne posiedzenia. Z wyjątkiem przypadków przewidzianych w niniejszym Statucie posiedzenia specjalne Zgromadzenia mogą być zwołane z inicjatywy Biura lub na wniosek jednej trzeciej Państw-Stron.

Każde Państwo-Strona będzie posiadać jeden głos. Zgromadzenie i Biuro powinny dążyć ze wszystkich sił do tego, aby ich decyzje były podejmowane w drodze konsensusu.

Urzędowymi i roboczymi językami Zgromadzenia będą języki obowiązujące podczas obrad Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych.

Historia
Cele
Ratyfikacja Statutu
Organizacja
· Skład sędziowski
· Organy
· Zgromadzenie Państw-Stron
Jurysdykcja
Sądy krajowe a MTK
Rada Bezpieczeństwa NZ a MTK
Organizacje pozarządowe a MTK
Finansowanie
Inne międzynarodowe trybunały a MTK

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, Ĺźe będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. MoĹźecie Państwo dokonać w kaĹźdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

×