Rola UNESCO
UNESCO jest agendą wyznaczoną do promowania i koordynowania działań podejmowanych w ramach Dekady Edukacji na temat Zrównoważonego Rozwoju, pozostając jednocześnie wykonawcą wielu z nich.
Do zadań UNESCO należy:
Opracowanie planu działania
UNESCO prowadzi konsultacje z innymi agendami ONZ, organizacjami międzynarodowymi, rządami państw, organizacjami pozarządowymi i innymi partnerami z państw całego świata, w celu stworzenia planu działania.
Opracowując plan, UNESCO korzysta z najlepszych lokalnych, regionalnych i międzynarodowych praktyk i doświadczeń. Plan działania powinien nawiązywać do innych programów edukacyjnych zawartych w Dakarskim Ramowym Programie Działania na rzecz Edukacji dla Wszystkich (Education for All), Dekadzie Alfabetyzacji wyznaczonej na lata 2003-2012 (UN Literacy Decade) i Milenijnych Celach Rozwoju.
Plan działania obejmie również rekomendacje dla rządów państw, w celu promowania i włączenia problematyki edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju do krajowych systemów, polityk i strategii edukacyjnych. Edukacja jest kluczowym instrumentem wszelkich przemian, stąd położenie akcentu na konieczność włączenia problematyki zrównoważonego rozwoju do programów edukacyjnych na wszystkich szczeblach kształcenia.
Monitoring oraz ocena realizacji planu działania
W trakcie trwania Dekady UNESCO będzie współpracować z agendami ONZ oraz kluczowymi partnerami, w celu włączenia ilościowych i jakościowych wskaĽników do stałego monitoringu oraz oceny Edukacji dla Wszystkich (Education for All) i Dekady Alfabetyzacji (UNLD). UNESCO będzie również monitorowała działania podjęte przez agendy ONZ, rządy państw oraz organizacje pozarządowe i podda ocenie mierzalne wyniki działań na rzecz Dekady. Do zadań UNESCO należeć będzie prowadzenie konsultacji dotyczących ustanawiania krajowych polityk i wyznaczania priorytetów w dziedzinie edukacji oraz koordynowanie działań uczestników na szczeblu międzynarodowym, regionalnym i krajowym. UNESCO będzie promować inwestowanie w edukację oraz ustali standardy jakościowe dla edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Powodzenie Dekady wymaga przede wszystkim zaangażowania i partnerskich stosunków między agendami ONZ, rządami państw, kadrami naukowymi, organizacjami pozarządowymi, społecznościami lokalnymi i mediami.