Stefán Einarsson, lat 44, grafik zamieszkały w Rejkiawiku (Islandia) otrzymał główną nagrodę za pracę „Wciąż czekamy” (We are still waiting) w konkursie na plakat „Uwolnij swoją kreatywność w walce z ubóstwem”. W swojej pracy autor wzywa światowych przywódców do dotrzymania obietnicy związanej z zlikwidacją ubóstwa na świecie. Drugie miejsce zajął Tine Lugarič ze Słowenii za pracę „Złamane obietnice” (Broken Promises), natomiast kolejna praca Einarssona pt. „Ubóstwo pokonane 2015” (Poverty Extinct 2015) zdobyła trzecią nagrodę.
Ceremonia przyznania głównej nagrody ufundowanej przez hiszpańską Prezydencję Unii Europejskiej odbędzie się 10 września br. w Madrycie. Zwycięzcy wręczy ją osobiście królowa Sofia. W uroczystościach weźmie udział Soraya Rodriguez Ramos, hiszpańska Sekretarz Stanu ds. Współpracy Międzynarodowej, Jacques Séguéla, przewodniczący jury oraz Dyrektor UNRIC, Afsané Bassir-Pour.
“Oczywiście, jestem bardzo szczęśliwy, że wygrałem. Szczerze wierzę, że moja praca będzie przypominać naszym przywódcom, iż muszą dotrzymać swoje obietnice i osiągnąć Milenijne Cele Rozwoju” – powiedział Einarsson.
Konkurs na plakat „Uwolnij swoją kreatywność w walce z ubóstwem” został zorganizowany przez Regionalne Centrum Informacji ONZ na Europę Zachodnią (UNRIC) w Brukseli w partnerskiej współpracy z innymi europejskimi Centrami Informacji ONZ oraz przedstawicielami mediów. Swojego wsparcia udzieliła hiszpańska Prezydencja Unii Europejskiej. Konkurs został ogłoszony w ramach europejskiej kampanii promującej Milenijne Cele Rozwoju. Na konkurs wpłynęło ponad 2000 prac z 34 krajów.
“Duża liczba uczestników i wysoka jakość nadesłanych prac przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Autorzy plakatów to ludzie twórczy, są wśród nich zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Co ciekawe, większość z nich pragnęła przekazać swoje przesłania przywódcom państw, którzy spotkają się we wrześniu w Nowym Jorku, aby omówić postęp w realizacji Milenijnych Celów Rozwoju. Co prawda, pewien postęp został osiągnięty, ale jest on niewystarczający. Nie jest to zbyt pocieszające. Chcę serdecznie podziękować naszym partnerom w ONZ, mediach i oczywiście naszemu wspaniałemu jury – nasz konkurs jest naprawdę doskonałym przykładem współpracy partnerskiej.” – powiedziała Afsané Bassir-Pour.
Zwycięzca konkursu został wybrany w drodze głosowania on-line oraz przez wybitnych europejskich ekspertów w dziedzinie reklamy i marketingu, a także przez artystów, projektantów i specjalistów ONZ ds. komunikacji społecznej. Jacques Séguéla jest zastępcą przewodniczącego międzynarodowej agencji informacyjnej Havas, Gary Knight to brytyjski fotograf, Piet Boon – duński architekt wnętrz, Neville Brody – grafik z Wielkiej Brytanii, Martin Margiela reprezentuje belgijski dom mody, natomiast Olga Sviblova – moskiewski dom fotografii. Kiyo Akasaka pełni funkcję Podsekretarza Generalnego ONZ ds. Komunikacji i Informacji Publicznej.
Najlepsze plakaty zostaną zaprezentowane na wystawie, która będzie pokazana w kilku krajach. Najlepsze prace można zobaczyć na stronie www.wecanendpoverty.eu.
Więcej informacji na temat konkursu i wystawy udziela Regionalne Centrum Informacji ONZ na Europę Zachodnią (UNRIC) w Brukseli: pani Afsané Bassir-Pour (e-mail: bassirpour@un.org , tel: +32 2 788 8450) i pan Arni Snaevarr (e-mail: snaevarr@unric.org, tel: +32 2 788 8467)
Szczyt w sprawie Milenijnych Celów Rozwoju
W dniach 20 – 22 września br. w Nowym Jorku odbędzie się spotkanie plenarne na wysokim szczeblu Zgromadzenia Ogólnego NZ. Będzie ono poświęcone zarówno przedsięwzięciom, które już odniosły sukces, jak i sprawie podjęcia przez państwa nowych, konkretnych zobowiązań zmierzających do osiągnięcia Milenijnej Celów Rozwoju. Gospodarzem spotkania będzie Sekretarz Generalny ONZ Ban Ki-moon.
Więcej informacji:
Konkurs na plakat „Uwolnij swoją kreatywność w walce z ubóstwem”
http://www.unic.un.org.pl/konkurs/
UN Summit, 20-22 September 2010, New York
http://www.un.org/en/mdg/summit2010/index.shtml