Tegoroczne obchody Międzynarodowego Dnia Alfabetyzacji podkreślają znaczenie umiejętności czytania i pisania dla uwłasnowolnienia kobiet. Alfabetyzacja zmienia życie kobiet, ich rodzin, wspólnot i społeczności. Piśmienne kobiety częściej wysyłają swoje dzieci, szczególnie córki, do szkoły. Stają się bardziej niezależne, częściej angażują się w życie społeczne, polityczne i kulturalne. Wszystko wskazuje na to, że inwestowanie w alfabetyzację kobiet przynosi duże zyski dla rozwoju.
Od 10 lat kwestia edukacji kobiet nabiera coraz większego znaczenia. Na Światowym Forum Edukacji w Dakarze rządy wyznaczyły cel: do 2015 roku zmniejszyć o połowę liczbę dorosłych analfabetów. Dekada Alfabetyzacji wyznaczona na lata 2003 – 2012 przyczyniła się do nadania impetu działaniom związanym z alfabetyzacją. Co prawda wskaźniki analfabetyzmu zmniejszają się, mimo to średnio co szósty dorosły nie potrafi czytać ani pisać. Dwie trzecie analfabetów to kobiety.
Świat potrzebuje większych funduszy i niesłabnącego poparcia dla dobrych jakościowo programów oświatowych, które pomogą w uwłasnowolnieniu kobiet. Uczęszczanie dziewcząt i chłopców do szkół podstawowych i średnich uchroni ich przed staniem się nową generacją młodych analfabetów. UNESCO przyzna dziś Międzynarodowe Nagrody Alfabetyzacji doskonałym i innowacyjnym programom w Egipcie, Nepalu, Niemczech i Republice Zielonego Przylądka. Każdy program dotyczy nauki czytania i pisania oraz ukazuje pozytywny wpływ alfabetyzacji na życie kobiet mieszkających w różnych środowiskach - począwszy od obszarów wiejskich, a skończywszy na miejskich środowiskach imigracyjnych. Takie programy powinny być powielane i wspierane.
Każda umiejąca czytać i pisać kobieta stanowi przykład zwycięstwa nad ubóstwem. W tym Międzynarodowym Dniu Alfabetyzacji wzywam rządy, donorów, organizacje pozarządowe i inne jednostki do zapewnienia wszystkim kobietom możliwości podjęcia nauki. Alfabetyzacja jest podstawą dla rozwoju i dobrobytu. Uwłasnowolnienie kobiet poprzez edukację oznacza uwłasnowolnienie nas wszystkich.