Reforma ONZ

"Inwestujmy w ONZ dla wzmocnienia światowej Organizacji"
- omówienie Raportu Sekretarza Generalnego ONZ,
przedstawionego na forum Zgromadzenia Ogólnego
7 marca 2006 r.


W swoim Raporcie Sekretarz Generalny proponuje:

  • przebudowę Sekretariatu,
  • przekazanie kompetencji operacyjnych biurom zlokalizowanym poza siedzibą główną w Nowym Jorku,
  • finansowanie i inwestowanie za zasadach przejrzystości, odpowiedzialności i efektywności.

Plan Sekretarza Generalnego gruntownej przebudowy Sekretariatu ma dopasować go do realiów dnia dzisiejszego tak, aby sprostać rosnącym zadaniom i oczekiwaniom państw członkowskich.

Raport koncentruje się głównie na przebudowie ONZ w bardziej skuteczną i odpowiedzialną organizację. Omawia szereg reform i inwestycji w dziedzinie zasobów ludzkich, wskazuje sposoby usprawnienia działalności i odpowiedzialności na poziomie menadżerskim, proponuje możliwości zapewnienia nowoczesnych technologii informacyjnych, udoskonalenia budżetu i wprowadzenia opłacalnych sposobów na udzielanie pomocy i usług.

Sekretarz Generalny został wezwany do przedstawienia propozycji wszechstronnej reformy przez światowych liderów w Dokumencie Końcowym Światowego Szczytu we wrześniu 2005. Raport jest następstwem reform wprowadzonych przez Sekretarza Generalnego w 2005 r., w zakresie standardów etycznych i przejrzystości funkcjonowania ONZ oraz przeciwdziałania słabościom, jakie zostały ukazane w trakcie realizacji programu "Ropa za Żywność" oraz podczas trwania misji pokojowych (wykorzystywanie seksualne).

Raport wskazuje na wiele obszarów, w jakich można uzyskać lepsze wyniki finansowe. Proponuje rozpoczęcie zmian od inwestowania w ludzi oraz systemy informacyjne i komunikacyjne - dziedziny zaniedbywane od wielu lat.

Realizacja niektórych z przedstawionych w raporcie propozycji mieści się w zakresie kompetencji Sekretarza Generalnego. Natomiast najważniejsze zmiany, dotyczące przede wszystkim budżetu i zasobów ludzkich, wymagają aprobaty państw członkowskich. Dlatego też, Sekretarz Generalny proponuje utworzenie nowego Biura Zarządzania Zmianami (Change Management Office), odpowiedzialnego za współpracę z państwami członkowskimi, co ma usprawnić wprowadzanie zmian.

Raport Sekretarza Generalnego przedstawia propozycje w dziedzinach: pracownicy, kierownictwo, technologie informacyjne i komunikacyjne, udzielanie pomocy / usług, budżet i finanse, zarządzanie oraz droga na przyszłość.

1. Pracownicy

  • Proces rekrutacji powinien przebiegać sprawniej, w szybszym tempie, a obowiązki być precyzyjnie określane.
  • Mobilność pracowników powinna integrować pracowników w siedzibie głównej z pracującymi w innych biurach ONZ na świecie. Kwestia mobilności powinna być stawiana jako warunek przy rekrutacji do pracy i podczas uzyskiwania awansu. Sekretarz Generalny powinien mieć możliwość podejmowania decyzji dotyczących przenoszenia pracowników pomiędzy siedzibą główną, a innymi biurami ONZ na świecie.
  • Rozwój kariery zawodowej powinien być przyśpieszony. Mają to umożliwić odpowiednie szkolenia, powszechnie obowiązujące kryteria promocji oraz możliwość wyboru różnych ścieżek kariery.
  • Umowy o pracę powinny być ujednolicone, a warunki pracy we wszystkich biurach ONZ na świecie utrzymane na właściwym poziomie.

2. Kierownictwo

  • Funkcja Zastępcy Sekretarza Generalnego powinna zostać ponownie określona przez Sekretarza Generalnego, który przekaże osobie na tym stanowisku odpowiedzialność i zwierzchnictwo nad Sekretariatem.
  • 25 departamentów i inne jednostki bezpośrednio podlegające Sekretarzowi Generalnemu powinny zostać objęte reorganizacją w celu ograniczenia ilości sporządzanych raportów.
  • Potrzebny jest nowy plan dotyczący kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla obejmujący rekrutację, szkolenia i rozwój ścieżek kariery.

3. Technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT)

  • Powinno zostać utworzone stanowisko Szefa Technologii Informacyjnej na szczeblu Asystent Sekretarz Generalny, który będzie nadzorował opracowanie i wdrażania efektywnej strategii zarządzania informacją.
  • Należy pilne udoskonalić rozbudowane systemy ICT, ułatwiające komunikację między Sekretariatem, a pozostałymi biurami ONZ na świecie.

4. Udzielanie pomocy / usług

  • Powinniśmy zmodyfikować poprzednie wytyczne dotyczące udzielania pomocy i usług. Zgromadzenie Ogólne powinno zezwolić Sekretariatowi na rozważanie wszystkich alternatywnych możliwości dostarczania usług. Dotyczy to również relokacji dóbr i osób oraz outsourcingu.
  • W ciągu następnych 12 miesięcy powinny być przeprowadzone systematyczne analizy opłacalności wprowadzenia powyższych, alternatywnych rozwiązań.
  • Odpowiednie działania zostaną podjęte w celu poprawy i ujednolicenia procedur dotyczących zaopatrzenia w dobra i usługi.

5. Budżet i finanse

  • Cykl przeglądu i zatwierdzania budżetu powinien zostać skrócony, a zasady podziału funduszy powinny być zawarte w 13, a nie 35 rozdziałach. Sekretarz Generalny powinien posiadać większe uprawnienia do zmiany stanowisk i do rozporządzania powstałymi w ten sposób oszczędnościami.
  • Konta misji pokojowych powinny być połączone, a zarządzanie funduszami powierniczymi uproszczone. Fundusz obrotowy (Working Capital Fund) i pułap zobowiązań finansowych zaaprobowanych przez Zgromadzanie Ogólne powinien wzrosnąć. Procedury finansowe Organizacji powinny być ponownie przeanalizowane, aby umożliwić znaczne przekazanie obowiązków związanych z odpowiedzialnością.
  • Budżet i proces jego tworzenia powinny być wyraźnie połączone z wynikami finansowymi i rezultatami zarządzania. Ma to być uzyskane w wyniku bardziej rygorystycznego monitorowania i oceny działań.

6. Zarządzanie

  • Co roku powinien być opracowany jeden, wszechstronny raport. Zamiast 30 obecnie istniejących raportów dotyczących zarządzania, powinno być sporządzane 6 takich raportów.
  • Powinny zostać stworzone nowe zasady regulujące współpracę Sekretariatu i Zgromadzenia Ogólnego w sprawach zarządzania i budżetu. Współpraca ta, powinna być przeprowadzona według przyjętej strategii, ukierunkowana na określone działania i osiągnięcie zaplanowanych rezultatów.
  • Zgromadzanie Ogólne powinno rozpatrzeć możliwość zmiany dotychczasowej współpracy z Sekretariatem w kwestii zarządzania i budżetu.

7. Droga na przyszłość: inwestowanie w zmiany

  • Określone środki powinny być przeznaczone na działania związane z zarządzaniem zmianami. Środki te będą potrzebne zwłaszcza na początkowym etapie funkcjonowania Biura Zarządzania Zmianami (Change Management Office) oraz przeprowadzania zmian w dziedzinie zasobów ludzkich.
  • Powinien powstać odpowiedni mechanizm międzyrządowy, umożliwiający państwom członkowskim współpracę z biurem zarządzania zmianami w ONZ.

Zobacz także:
"Investing in the United Nations: for a stronger Organization worldwide"

Dokument opracowany przez Ośrodek Informacji ONZ w Warszawie, maj 2006 r. W3C  WAI - AA