PRAWA CZΜWIEKA

  Wprowadzenie
  Historia praw cz這wieka
  Prawa cz這wieka w uj璚iu Karty NZ
  Kategorie praw cz這wieka
  Trzecia generacja praw cz這wieka
  Instrumenty prawne dot. praw cz這wieka

Dokumenty
  Karta Narod闚 Zjednoczonych
  Powszechna Deklaracja Praw Cz這wieka
  Konwencje traktatowe dot. praw cz這wieka
  Przem闚ienia
  Inne dokumenty

Cia豉 ONZ
  Rada Praw Cz這wieka
  Komisja Praw Cz這wieka
  Podkomisja ds. Popierania
   i Ochrony Praw Cz這wieka

  Trzeci Komitet Zgromadzenia Og鏊nego NZ
  Wysoki Komisarz NZ ds. Praw Cz這wieka
  Cia豉 traktatowe ds. Praw Cz這wieka

Mi璠zynarodowe Trybuna造
  Mi璠zynarodowy Trybuna Karny (MTK)
  Mi璠zynarodowe Trybuna造 ad hoc
  MTK dla by貫j Jugos豉wii
  MTK dla Rwandy
  Mechanizm NZ dla Mi璠zynarodowych
   Trybuna堯w Karnych

  Umi璠zynarodowione s康ownictwo karne
  Nadzwyczajne Izby S康闚 Kambod篡
  Specjalny Trybuna dla Libanu
  Specjalny Trybuna dla Sierra Leone

Mechanizmy ochrony
  Sk豉danie skarg indywidualnych

Quiz
  Wszystko o prawach cz這wieka

Mi璠zynarodowe Trybuna造

Umi璠zynarodowione s康ownictwo karne

Ostanie lata przynios造 rozw鎩 nowych form s康ownictwa karnego - umi璠zynarodowione s康ownictwo karne, mieszane Trybuna造 karne oraz hybrydowe s康ownictwo karne. Pierwsza instytucja nowego typu powsta豉 w Kambod篡 (nadzwyczajne Izby Sad闚 Kambod篡), kolejne w Sierra Leone (Specjalny Trybuna dla Sierra Leone) i Libanie (Specjalny Trybuna dla Libanu).

Za trybuna umi璠zynarodowiony mo瞠my uzna instrument pe軟i帷y funkcje s康ownicze, maj帷y na celu os康zenie zbrodni pope軟ionych podczas konfliktu zbrojnego, zamieszek i niepokoj闚. Celem umi璠zynarodowienia trybuna堯w jest zapewnienie bezstronno軼i post瘼owania s康owego w sytuacji, gdy pozostawienie os康zenia sprawc闚 powy窺zych czyn闚 wy陰cznie w gestii organ闚 krajowych nie gwarantuje rzetelno軼i procesu s康owego.

Taki rodzaj s康ownictwa stosuje si w sytuacjach gdy istnieje: przynajmniej minimalna infrastruktura s康owa w danym kraju; rzeczywista ch耩 rozliczenia przesz這軼i i ograniczenia bezkarno軼i; brak woli politycznej w鈔鏚 spo貫czno軼i mi璠zynarodowej dla utworzenia w pe軟i mi璠zynarodowego trybuna逝 oraz brak 鈔odk闚 na sfinansowanie klasycznego trybuna逝 mi璠zynarodowego.

Najwa積iejsze cechy wsp鏊ne dla tego typu s康ownictwa, odr騜niaj帷e go od Trybuna堯w ad hoc, to: mieszany sk豉d s璠zi闚, prokurator闚 oraz personelu (przedstawiciele zainteresowanego kraju wsp馧pracuj z przedstawicielami innych pa雟tw); finansowanie nie pochodz帷e z bud瞠tu ONZ; umiejscowienie s康闚 na terenie kraju, w kt鏎ym dosz這 do pope軟ienia os康zanych czyn闚. Ponadto, s康y te nie powsta造 na mocy rezolucji Rady Bezpiecze雟twa ONZ w oparciu o rozdzia VII Karty Narod闚 Zjednoczonych, w zwi您ku z czym pa雟twa trzecie nie maj obowi您ku wsp馧pracy z tymi s康ami.


 







Dokument opracowany przez O鈔odek Informacji ONZ w Warszawie
na podstawie materia堯w ONZ,
grudzie 2010 r.



O鈔odek Informacji ONZ w Warszawie     tel. (+4822) 825 57 84,   e-mail: unic.poland@unic.org