Prawie wszystkie dziedziny światowego handlu posiadają regulacje, a państwa są zobowiązane do ich przestrzegania. Nie istnieją natomiast żadne wiążące międzynarodowe przepisy dotyczące handlu bronią konwencjonalną. Od państw oczekuje się, że wykażą się odpowiedzialnością przy podejmowaniu decyzji w sprawie międzynarodowego transferu broni. Oznacza to, że przed podjęciem takiej decyzji państwa powinny ocenić ryzyko zaostrzenia konfliktu czy wzrostu przemocy i łamania międzynarodowego prawa humanitarnego i praw człowieka.
Brak światowych regulacji w sprawie handlu bronią konwencjonalną ma negatywny wpływ na pracę ONZ. W regionach, w których toczą się wojny i panuje wszechobecna przemoc zbrojna, misjom pokojowym trudno jest prowadzić działania, występują problemy z dostarczaniem żywności, poprawą zdrowia publicznego, budową bezpiecznych miast, ochroną uchodźców, wykorzenieniem ubóstwa oraz zwalczaniem przestępczości i terroryzmu.
Łamanie prawa międzynarodowego, nieprzestrzeganie praw dzieci, przypadki zabijania ludności cywilnej, kryzysy humanitarne oraz stracone szanse na rozwój społeczny i gospodarczy – wszystko to jest wynikiem nieodpowiedzialnego handlu bronią.
Konsekwencje nieuregulowania kwestii handlu bronią
- Praca misji pokojowych może być szczególnie trudna w warunkach, w których istnieje stały dostęp do broni i amunicji. Różne ugrupowania poprzez stosowanie przemocy dążą do utrudniania prowadzenia działań pokojowych i to przede wszystkim one odstępują od zawartych postanowień pokojowych, skoro z łatwością mogą kupić broń.
- Koszty, które ponosi społeczność międzynarodowa na skutek piractwa morskiego, sięgają rocznie 12 miliardów USD.
- Materiały wybuchowe używane podczas konfliktów zbrojnych na terenach gęsto zaludnionych mogą siać wśród ludności cywilnej druzgocące zniszczenia na masową skalę. W wybuchach cierpią przede wszystkim dzieci, które są szczególnie narażone na okaleczenia, a nawet śmierć w wyniku ich użycia.
- W latach 2000 – 2010 podczas ataków zbrojnych zginęło ponad 780 pracowników humanitarnych, a kolejnych 689 zostało rannych. W ostatnich latach liczba takich ataków wzrosła.
- Pracownicy ONZ w konfliktach zbrojnych są ofiarami rabunków, uprowadzeń, porwań, terroryzmu i zastraszania.
- Przestępczość oraz przemoc z użyciem nielegalnej broni doprowadza do sytuacji, w której środki publiczne nie są przeznaczane na kluczowe usługi i inwestycje kapitałowe. W krajach rozwijających się wydaje się do 15% PKB na ochronę porządku publicznego, podczas gdy w bogatszych krajach ta kwota nie przekracza 5% PKB.
- Na przemoc zbrojną szczególnie narażeni są mieszkańcy krajów, w których jest słaba kontrola nad importem, eksportem oraz transferem broni ręcznej strzeleckiej i lekkiej, natomiast poziom jej rozprzestrzeniania jest wysoki.
- W samym 2011 r. 52 grupy zbrojne w 13 różnych krajach znajdujących się w sytuacji konfliktu zbrojnego rekrutowały bądź wykorzystywały dzieci do różnych celów, okaleczały lub zabijały je oraz stosowały wobec nich przemoc na tle seksualnym.
- Organizowaniem i obsługą negocjacji dotyczących traktatu o handlu bronią na świecie;
- Koordynowaniem prac systemu NZ w kwestiach związanych z handlem bronią;
- Umieszczaniem informacji na temat transferu broni pomiędzy państwami na stronie internetowej www.un-register.org;
- Organizacją spotkań regionalnych, udzielaniem pomocy i doradztwa krajom i donorom, które zaangażowane są w zaprzestanie handlu bronią.
Wypowiedź Sekretarza Generalnego ONZ na temat konferencji www.unic.un.org.pl/aktualnosci.php?news=2417 UN Conference on the Arms Trade Treaty
www.un.org/disarmament/ATT/
2013-03-14